Author

A feladatmegoldás intellektuális öröme

Az első, matematikai tehetségeknek szóló lapot 120 éve alapította Arany Dániel. Ez a médium volt a KöMaL őse, mely ma is küldetésének vallja a matematikai, fizikai, és több mint tíz éve az informatikai tehetséggondozást.

A mai napig emlékszem azokra a pillanatokra, amikor megkaptuk a tantárgyi versenyek feladatainak jó megoldását, és izgatottan bogarásztuk a saját feladatainkat. Két évtized múlva a fiaim jöttek a hírrel, hogy belevágtak, és mennyire lázba hozta az osztályt a versengés. Nem lett egyikük sem matematikus, de biztos vagyok benne, hogy sokat jelentett nekik a versenyekben rejlő kihívás. A Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok kiadó igazgatójával, Kulcsár Cecíliával beszélgettünk.

– Egy több mint száz éves múlttal rendelkező médium hagyományainak folytatása komoly feladat lehet, hiszen a tudomány hihetetlen sebességgel halad előre.

– A tudomány halad, de szerencsére a diákok és a tanárok ugyanolyan kíváncsiak, lelkesek, mint a XIX. század végén, és épp annyira szeretik ezt a fajta megmérettetést. A tartalom természetesen változik, hiszen a matematika mellé először a fizika, majd az informatika is csatlakozott. Abban a különös helyzetben vagyunk, hogy a tudományos élet minden szintű résztvevőjével szoros kapcsolatban vagyunk, az általános iskolás diákoktól az egyetemistákon, a PhD tanulmányokat folytató hallgatókon át, egészen az egyetemi tanárokig.

– Nem kérdés, hogy a kiadvány célja kezdettől a tehetséggondozás volt. Csak a kiemelkedően tehetséges gyerekeknek lehetnek esélyeik a pontversenyeken?

– Különböző nehézségi fokú feladataink, versenyeink éppen azt a célt szolgálják, hogy ne csak a legjobbak vehessenek rész a munkában; a közepes, vagy gyengébb képességű tanulókat is rendszeres munkára tudjuk sarkallni, nekik is sikerélményt tudunk adni. De nemcsak a pontversenyeken, hanem a nyári KöMaL táborokon és ankétokon is találkozhatnak a terület iránt érdeklődő diákok. A legígéretesebb tanulók és kutató tanárok ösztöndíjával is segítjük a tehetséggondozást.

– Ma már nincsenek hagyományos értelemben vett mecénások. Hogyan teremtik meg a tehetséggondozás anyagi alapjait?

– 1997-ben megalakult a MATFUND Középiskolai Matematikai és Fizikai Alapítvány, melynek vállalása a Lapok, ezeken keresztül a pontversenyek és a tehetséggondozás anyagi hátterének biztosítása. A KöMaL által bonyolított 19 féle, különböző nehézségi szintű pontversenyek már nem bonyolíthatók le alapítványi támogatások és pályázatok nélkül.

– Milyen pályázatokat nyertek az utóbbi években?

– A tanulmányi és tehetséggondozó versenyek támogatására kiírt pályázatokon a matematika, a fizika és az informatika pontverseny is sikeresen szokott részt venni, így tudjuk biztosítani a feladatok kidolgozásával, az adminisztrációval, a feladatok javításával kapcsolatos költségek egy részének fedezetét. A KöMaL témái közé 2001-ben ismét bekerült az informatika is, ez is több mint egy évtizedes múltra tekinthet vissza. Különösen fontosak tartjuk a területet, hiszen ma már sem a tudományos élet, sem a mindennapok nem képzelhetők el tehetséges informatikusok nélkül.