Az illusztrációként felhasznált digitális tananyagok szerkesztés alatt állnak.
Jelenleg mely tankönyvek és munkafüzetek „okosítása” történik, illetőleg a jövőben, a hosszú távú terveik között, mely tankönyvek „okosítása” fog még megtörténni?
Az Oktatási Hivatal jelenleg 44 nyomtatott tankönyv digitális transzformációját végzi, köztük 35-öt A köznevelés tartalmi szabályozóinak megfelelő tankönyvek, taneszközök fejlesztése és digitális tartalomfejlesztés (EFOP-3.2.2-VEKOP-15-2016-00001) című projekt keretemelésének köszönhetően. A Nemzeti Köznevelési Portál (https://www.nkp.hu/) digitális portfoliója tíz tantárgyterülethez kapcsolódó okostankönyvekkel lesz gazdagabb ezáltal, főként a természettudományos területen. Digitalizáljuk többek között az állampolgári ismeretek (8., 12. évfolyam), a természettudomány (7., 8., 11. évfolyam), a biológia (7–8., 9–10. évfolyam), a fizika (7–8., 9–10.), a földrajz (7–8., 9–10. évfolyam), a kémia (7–8., 9–10. évfolyam), a magyar nyelv és irodalom (5., 6., 9., 10. évfolyam), a matematika (5., 6., 9., 10., 11–12. évfolyam), valamint a történelem (5., 6., 9., 10. évfolyam) tankönyveit. Az ún. „A” sorozat eddig okosított tankönyvei teljessé válnak, és megkezdődik a „B” sorozat feldolgozása, ezért várhatóan a tankönyvjegyzéken megtalálható további sorozatelemek digitalizálása lesz a fő szempont.
Miként válik okostankönyvvé egy papíralapú tankönyv, hogyan kell elképzelni ennek a folyamatát?
Az alapot a tankönyv szövegének és ábraanyagának a nyomtatottal teljes egészében megegyező online elérhetősége jelenti. Ehhez teremt a fejlesztés hozzáadott értéket különböző digitális kiegészítő elemek létrehozásával. Ennek köszönhetően a tankönyvi ábrák megelevenednek, kilépnek a térbe, a jelenségek szimulálhatóvá, az ismeretek alkalmazhatóvá és a tudás mérhetővé válik.
Célunk a tanulási folyamat támogatása, az egyéni tanulói teljesítmény eredményességének fokozása minél több interaktív, multimédiás és tanulásistratégia-támogató megoldás kiépítésével. A jobb megértés érdekében oktatóvideókat és multimédiás kiegészítő elemeket fejlesztünk. Arra törekszünk, hogy élményelemekkel támogassuk a folyamatot, például Magyarország nagytájait bemutató zenés klipsorozat készül, vagy a kötelező memoritereket többféle zenei stílusban feldolgozó lírai videók , történelmi animációk.
A jelenlegi fejlesztési periódusban olyan okostankönyveket készítünk, amelyekben a kapcsolódó taneszközök komplex módon jelennek meg: a tankönyv és a munkafüzet egyes feladatai, a térképek vagy a periódusos rendszer is interaktívan beágyazódik a tankönyvbe.
Vannak olyan esetek, amikor a papíralapú tankönyvtől eltérő változtatásokat kell eszközölniük az okostankönyvek esetében?
A papíralapú és az online tankönyv ismeretelemei azonosak. A portál által biztosított technológiai eszközrendszer azonban lehetőséget biztosít a szerkesztőségben dolgozó fejlesztők számára, hogy sokkal több eszközzel támogassák meg a tanulási folyamatot. Az interaktív feladatmotorok kínálata lehetővé teszi, hogy kreatív módon nyúljunk a leckék feldolgozásához. Az ismeretelemektől és a fejlesztési céloktól nem térhetünk el, de nagyon sok módszertani megoldással segíthetjük a tananyag elsajátítását.
Kik dolgoznak egy-egy tankönyv és munkafüzet „okosításán”? Minden okostankönyvnek saját tananyagfejlesztő csoportja és szakmai lektora van?
Tantárgyi szerkesztőségek jöttek létre, megtalálható a teamben a HTML-tördelő, digitális szerkesztő, grafikus, multimédia-fejlesztő, anyanyelvi és szakmai lektor, akik egy kreatív csapatot alkotnak. A szerkesztőségeket témavezetők irányítják, akiknek a feladatait koordinátorok és szakmai asszisztensek segítik. Horizontális csapataink is vannak, akik például az akadálymentesítés, a képek és szövegek jogszerű felhasználását támogatják. Az egész folyamat online valósul meg, hiszen a távmunkában dolgozó gyakorló pedagógusok alkotják a szakmai csapatot. Egy-egy tantárgyi szerkesztőségben jelenleg 4-5 okostankönyv készül el novemberig.
Egy korábbi interjúnkban már szó volt arról, miként zajlik a tankönyvek akkreditálása. Egy okostankönyvnek is meg kell felelni az akkreditációs bizottság elvárásainak. Amennyiben valamit nem fogadnak el, úgy milyen változtatásokat tudnak végezni, módosítani az okostankönyvek esetében?
Amennyiben az okostankönyv a nyomtatott tankönyvvel megegyező szöveg- és képállománnyal rendelkezik, a transzformáció során mentesül az akkreditációs kötelezettség alól. Abban az esetben szükséges az eljárás lefolytatása, ha az okostankönyv nem rendelkezik akkreditált tankönyvi előzménnyel. Jelen esetben minden mostani feladatunk akkreditált tankönyvhöz kapcsolódik.