Olvasási idő: 
13 perc

A Bakony világa – Erdei iskola

A Nemzeti Köznevelési Portálon bárki megoszthatja tanártársaival pedagógiai jó gyakorlatát. Ezek közül válogatva most Biró Éva Zsuzsanna erdei iskolai programját mutatjuk be, amely bár konkrét helyszínre, a Bakonyba vezet bennünket, mégis remek keretet és ötleteket ad egy hatnapos tábor megszervezéséhez bármely más, tetszőleges helyszínen.

A szöveg a Nemzeti Köznevelési Portálon található anyag rövidített és szerkesztett változata.

 

Fotó: tura.network.hu/kepek/bakony/bakony-001

Középkori vár (fotó: Biermann Bálint)

HELYSZÍN

Tervezett helyszín: A Kisgyón Természetbarát Telep a Bakony kevésbé ismert – és éppen ezért rendkívül értékes – területén, egy erdőkkel, patakkal, rétekkel körülvett völgyben. A helyszín ideális a környék megismeréséhez. A közelben különböző erdőtípusok, rétek, patakok, víztározó (Fehérvárcsurgói-víztározó) találhatóak. A környék a népi építészet szempontjából is értékes.

A telep szolgáltatásai: kulcsosházak (turistaházak), sátorozási lehetőség, sportpálya, büfé, turistapihenő, tűzrakóhely, vízvételi lehetőség, illemhely, nyilvános telefon (22/415-577), bélyegzőhely.

A táborhely a Gyöngyvirág turistaház. Egész évben üzemel. 35 fő befogadására alkalmas, 5-6 ágyas szobákkal. A turistaház berendezett konyhával, közös helyiséggel, meleg vizes zuhanyzóval, sátorozási lehetőséggel és az udvaron vizesblokkal rendelkezik.


TERVEZHETŐ PROGRAMOK

Gyalogosan a Természetbarát Telep körül: 

  • Tűzköves-árok és környéke: hárs és ammoniták
  • Burok-völgy és környéke: tölgyes, buja aljnövényzet, karsztjelenségek, barlangok, gazdag madár- és rovarvilág
  • Dültfás-patak: természetes állapotú vízfolyás
  • Alba Regia-barlang: fokozottan védett
  • Tési-fennsík

Kerékpárral/autóbusszal:

  • Balinka – Gaja-szurdok: barlangok, vízfolyás, vadállomány megfigyelése vezetővel
  • Mór: Lamberg-kastély, szőlészet-borászat
  • Csókakő: vár, barlangok, sziklaalakzatok
  • Tés: Szélmalom Múzeum, kovácsműhely
  • Bakonynánai vízesés
  • Zirc: Természettudományi Múzeum, Reguly Antal szülőháza, Zirci Arborétum
  • Cseszneki vár
  • Pannonhalma
  • Veszprém

Tési szélmalom

A PROGRAM NAPOKRA LEBONTVA

1. A felfedezés napja. Érkezés, tábori élet kialakítása, a környék felfedezése. Játékos formában növény- és állatismeret. Ismerkedés a turistatérképpel. Feladatlap turistajelekből. Tábortűz.

2. A Bakony hagyománya és élővilága. Kirándulás a Burok-völgybe. Karsztjelenségek, élőhely, a növényvilág, madár- és rovarvilág. Gyűjtögetés: érdekes anyagok, formák a természetben. Hangulati képek készítése, népi tárgyak és játékok megismerése, illetve készítése.

3. A megfigyelés és bátorság napja. A Bakony fővárosának és környékének megismerése: Zirc, Bakonynána, Tés. A víz hatása az élővilágra. Vízimadarak határozása. Az állatvilág: nyomok, tápláléklánc. Nyomkereső csapatverseny: Irányok, arányok. Tájékozódás, térképjelek. Séta csendben az erdőben – esti bátorságpróba.

4. Az ember napja. Barlangismeret. Az avarlakók és a vízi élővilág megfigyelése a Dültfás-patakban és a közeli erdőben. A Bakony irodalma. Sportjátékok.

5. A próba napja. Főzés csoportonként. Az elméleti és gyakorlati ismeretek számonkérése játékos formában. Értékelés, jutalmazás. Záró tábortűz.

6. A búcsú napja. Táborbontás. Indulás haza. Útközben Gánt: a régi bánya és a Bányászati Múzeum megtekintése.


ÁTLAGOS NAPIREND

6:30       ébresztő, tisztálkodás, öltözés
7:00       rendrakás, reggelikészítés
7:30       reggeli, tízórai elkészítése
8:00       délelőtti program, tízórai
12:00     ebéd
13:00     délutáni program, uzsonna
18:00     vacsora
19:00     esti program, tisztálkodás
21:30     takarodó

Az egyes napok, különösen az ebéd- és vacsoraidő tekintetében eltérhetnek.


PROJEKTMÓDSZER

Erdei iskolánkban a spirális ismeretelsajátítás rendje szerint haladunk. Az egyes napok rendje világos, egyszerű felépítésű. A napok egymásra épülését biztosítják az esti záróértékelések és a következő napra vonatkozó tájékoztatások, csoportbontások. A diákok mindennap tudatosan a közös cél érdekében tevékenykednek. Az elsősorban alkalmazott páros és csoportmunkák során önmaguk is kialakítják saját projektjüket, vezetőt választanak, belső értékelést végeznek, stb. Minden napunk célorientált, ugyanakkor az egyéni ötletek alapján pillanatról pillanatra formálódik, csiszolódik. Erdei iskoláink kiemelt célja a környezetharmonikus életvezetési képességek kialakítása mellett a szociális tanulási helyzetek maximális kiaknázása. Ehhez nyújt elsőrangú segítséget a projekt.


A PROGRAM ELŐKÉSZÍTÉSE ÉS UTÓGONDOZÁSA

Az iskolák a pedagógiai programban rögzített elvek szerint a környezeti nevelés helyi szintű fejlesztését végzik. Az erdei iskola ebbe a rendszerbe beágyazva jelenik meg. A közös előkészítés, az elsajátított erdei iskolai tartalmak a következő színtereken jelennek meg:

Intézményi szint:

A tanórákon és tanórán kívüli foglalkozásokon a diákok környezettudatosságának fejlesztése, ezen belül:

  • Az iskola környezetének megismerése, rendszeres túrák iskolai szervezésben.  
  • Környezetvédő szemlélet kialakítása: a tantermek és az iskolaudvar zöldítése.
  • Gyakorlati ismeretek, cselekvési formák elsajátítása: versenyeken, vetélkedőkön.
  • Az iskola belső képének, külső környezetének környezetbarát fejlesztése.
  • Részvétel környezetvédő akciókon, rendezvényeken.

Osztályszint:

  • A tanév során: az erdei iskola a természetismeret, földrajz, biológia, történelem, honismeret, magyar nyelv és irodalom, valamint vizuális nevelés tantárgyak tananyagának gyakorlását, következő évi részleges megismerését szolgálja, illetve a már megismert elméleti tananyag gyakorlati szempontú hasznosítását teszi lehetővé. Az irodalmi, művészeti alkotások lehetővé teszik a diákoknak a művészetekhez való aktív hozzáállást.
     
  • Az erdei iskola előtt egy hónappal: kiselőadások kiosztása a tájegység természeti, irodalmi, néphagyományi elemeiből.
     
  • Osztályfőnöki tanórákon beszélgetés a fenntartható fejlődésről.
     
  • Zöld sarok, faliújság kialakítása az osztályteremben és a folyosókon az erdei iskolában készített munkák felhasználásával.
     
  • Örökbe fogadott fa megfigyelése.
     
  • Az iskolakert gondozása (virágoskert).


A MEGVALÓSULÁS TAPASZTALATAI

  • A 6 napos programok óraszáma magába foglalta a kapcsolatteremtés, a tevékenységek és az értékelés folyamatát.
     
  • Témacsoportjainkat a helyi terepi adottságok és a tanulók életkori jellemzői alapján állítottuk össze. Ügyeltünk arra, hogy bármely témát – a tartalom, módszerek és az eszközök változtatásával – vonzóvá tegyünk az osztály számára, és a tantervi követelményekhez illeszthessük.
     
  • Minden foglalkozást kapcsolatteremtő és érzékenyítő játékokkal kezdünk. A közvetlen érzékszervi tapasztalás áthatotta az egész foglalkozást.
     
  • Módszerül többnyire környezeti játékokat választottunk, melyek feltárták a természet titkait. Minden játék olyan helyzetet teremtett, vagy olyan tapasztaláshoz juttatta a gyerekeket, melyben a környezetünk a tanító.
     
  • Alkalmazott tevékenységeink: megfigyelés, vizsgálódás, tájékozódás, összehasonlítás, elemzés, becslés, mérés, következtetés, általánosítás, összefoglalás, alkotás, bemutatás, értékelés.


A PROGRAM CÉLJÁNAK BEMUTATÁSA

A környezeti nevelés területén:

  • Ismeretátadás: az ember helye a környezetben, az ember szerepe és feladata stb.
  • Gyakorlati képességek fejlesztése: viselkedés a természetben, minden érzékre kiterjedő megfigyelés stb.
  • Attitűdformálás: az ember helyének megismerése a környezetében stb.

Tantárgyi, tantárgyközi követelményekhez kötődően:

  • Magyar nyelv és irodalom: gondolatok, információk, vélemények érthető közlése a beszédhelyzetnek megfelelően stb.
  • Történelem: korabeli írásos források; mindennapi élet, életmódtörténet
  • Matematika: kellő pontosságú becslések mérés előtt stb.
  • Természetismeret, háztartástan-életvitel: anyagok a természetben, megmunkálásuk, hasznosításuk; a természetes és átalakított táj; háztartástani ismeretek: ételkészítés, előkészítés, utómunkák
  • Rajz és vizuális kultúra: térkifejezési módok: nézőpontok stb.
  • Testnevelés és sport: gyors és kitartó futás, iramuknak a terepviszonyokhoz és a távolsághoz való igazítása stb.
  • Honismeret: a ház részei; a falu élete; tárgyalkotó népművészet stb.

Egyéb területeken:

  • Gazdagodjon érzelmi viszonyulásuk a természethez. Legyenek képesek önállóan rendezni környezetüket. Sajátítsák el és alkalmazzák az alapvető higiénés szabályokat, stb.

 

MINTAFELADATOK ÉS MEGOLDÁSUK A „KALANDFÜZET”-BŐL

1.2 Földtani értékek a Nemzeti Park területén
A kép és a leírás segítségével határozd meg, mi a nevük!

 

 

  

A képződmény 337 m magas                             A Szent György-hegy felett terül el
        Monoszló határában                                      az a település, amely a nevét is adja.
                  Hegyestű                                                            Tapolcai-tavasbarlang



 

 

     
      A Káli-medence jellegzetes                                             A Tihanyi-félszigeten
        "kőtenger" képződménye                                                             található
         Szentbékkállai kőtenger                                                       Barátlakások


1.8 Milyen régi bakonyi foglalkozásokat rejtenek?



2.3 Barangolások. Hol láttad őket, mi a nevük?

 

 

 


       
         

              Jásd, vízimalom                                                          Jásd, Szentkúti kápolna


 

 

           
              Tés, szélmalom                                                                  Tés, kovácsműhely


 

 

  


Bakonynána, Savanyú Jóska                                          Bakonynána, Római-fürdő
                   barlangja


 

 


                
                Dudar, kőbánya                                     Tési-fennsík, Alba Regia-barlang