Olvasási idő: 
10 perc

A 2023. december és 2024. január között lezajlott igazgatói kérdőíves felmérés elemzése

A Belügyminisztérium online kérdőív kitöltésére kérte a köznevelésben dolgozó igazgatókat, hogy minél több szakpolitikai kérdésben támaszkodhasson a véleményükre. A kérdőívet 2023. december 11. és 2024. január 15. között lehetett kitölteni. A kérdőív kitöltése anonim volt, az érintett igazgatóhoz kapcsolódó iskola OM-azonosítóját azonban az intézmény azonosíthatósága érdekében bekérték.

Részvételi arány

A kérdőív kitöltésére 2732 iskolaigazgatót kértünk meg, a megkérdezettek közül 1673-an adtak választ, a kitöltések aránya így az összes igazgatóhoz képest 61,24%. A kérdőívre adott válaszokat összesítettük, az alábbiakban kérdésenként mutatjuk be a statisztikai adatokat. Egyes kérdésekre csak meghatározott körtől vártunk választ, ezen kérdéseknél külön jelezzük a megkérdezettek és a válaszadók számát.

1. A tanulók iskolai mobiltelefon-használatát az iskolai házirend szabályozza. Mi a véleménye a tanulók iskolai mobiltelefon-használatáról?

A válaszadók 59%-a egyetértett azzal, hogy sem a tanórán, sem az óraközi szünetben nem lehet engedélyezni a mobiltelefon használatát, 40% szerint az óraközi szünetekben legyenek használhatók a készülékek, tanórán kizárólag tanári kérésre, oktatási célra lehessen azokat elővenni. Mindössze 1 % adna teret a korlátlan mobilhasználatnak.

2. Esetenként a pedagógusok is használnak magáncélra mobiltelefont tanórán, illetve gyermekfelügyelet közben. Mi erről a véleménye?

A válaszadók 84%-a szerint a pedagógusoknak nem szabad a mobiltelefont magáncélra használni a tanórán és a gyermekfelügyelet ideje alatt.

3. A 2023/2024. tanév elején végzett felmérés szerint van olyan allergiában szenvedő tanulójuk, akinél betegsége anafilaxiás sokkot eredményezhet?

A válaszadók több mint kétharmadának az iskolájában a 2023/2024. tanév elején végzett felmérés szerint nem volt olyan allergiában szenvedő tanuló, akinél a betegség anafilaxiás sokkot eredményezhet.

4. Az iskola befogadta a szükséges gyógyszert? (Amennyiben a 3. kérdésre „Igen, van” választ adott.)

A 3. kérdésre igennel válaszolók döntő többségének (90%) az iskolája befogadta a szükséges gyógyszert. Ez a magas arány jelentősen eltér a szülői percepciótól, a szülői kérdőíven az igennel válaszolók csak 60%-a állította, hogy iskolájában a szükséges gyógyszert befogadták. Ugyanebbe az irányba mutat, hogy a középiskolákban csak 51%-os a gyógyszer befogadásáról beszámolók száma, ezeken a helyszíneken jó eséllyel alapítványból, vagy a fenntartó költségére a gyógyszer már biztosított.

5. A tárca nyáron a közösségi nevelés (osztályfőnöki) órákra új kerettanterveket adott ki, melyek az egészséges életmódra, a közlekedésbiztonságra is tartalmaznak előírásokat.

Az igazgatók szinte teljeskörűen úgy nyilatkoztak, hogy fontosak számukra a kiadott kerettantervben foglaltak, az egészséges életmódra és a közlekedési ismeretekre nevelés.

6. Az országos kompetenciamérés köre kibővült, digitális alapon, több tárgyból mérik a tanulók teljesítményét.

A válaszadó igazgatók 68%-a szerint a mérések objektív,  jól használható visszajelzést adnak a tanulói és – áttételesen – a pedagógusi teljesítményről, ugyanakkor 32%-uknak a véleménye az, hogy a mérések feleslegesek, a kapott adatok semmire nem használhatóak. Az objektív mérési adatoktól való távolságtartás ezen mértéke semmiképpen sem szerencsés, a mérések egyik célja éppen az, hogy az igazgatók használják ezen adatokat az általuk vezetett iskola eredményességének javítása érdekében.

7. Egy igazgatónak évente értékelnie kell az irányítása alatt álló pedagógusok munkáját, annak érdekében, hogy szakmai fejlődésükhöz iránymutatást kapjanak.

Ezzel az állítással a válaszadók többsége, 65%-a teljesen vagy többnyire egyetértett azzal, hogy az igazgatónak évente értékelnie kell az irányítása alatt álló pedagógusok munkáját. Ez az arány korrelál, de kismértékben mégis elmarad a 2022 őszén tartott pedagógus-kérdőívezés eredményétől, melynek során a válaszadók 75%-a legalább közepesen vagy többnyire egyetértett azzal, hogy a pedagógusokat további szakmai fejlődésre és még magasabb minőségű munkavégzésre ösztönzi, ha rendszeres visszajelzést kapnak a teljesítményükről.

8. Középiskola, illetve általános iskola felső tagozata esetében az igazgató (igazgatóhelyettes, munkaközösség-vezető stb.) értékelő munkáját segíti, ha visszajelzést kap a tanulók véleményéről az adott pedagógus munkájáról, attitűdjéről.

A válaszadó igazgatók 75%-a szerint értékelő munkájukat segíti, ha visszajelzést kapnak a tanulók véleményéről az adott pedagógus munkájáról, attitűdjéről. Az eredmény korrelál a 2022 őszén szervezett pedagógus-kérdőívezés eredményével, melynek során a felmérésben részt vevők 71%‑a legalább közepesen egyetértett azzal, hogy középiskola és általános iskola felső tagozata esetében segítené az intézményvezető értékelését, ha visszajelzést kapna a tanulók véleményéről az adott pedagógus munkáját illetően. Érdemes azonban arra is figyelni, hogy 25% nem ért egyet, és csak 10% ért egyet teljes mértékben ezzel a felvetéssel.

9. Milyen csatornán keresztül tartják a kapcsolatot a szülőkkel az Ön által vezetett intézményben?

A válaszadók 40%-a a digitális kapcsolattartást, 39%‑uk a személyes kapcsolatot részesíti előnyben, míg 21%-uk szerint a szülőket a szülői munkaközösség képviseli, velük a jogszabályoknak megfelelően működnek együtt. A szülőkkel való aktív kapcsolattartás hiánya semmiképpen sem helyes gyakorlat, még akkor sem, ha jól tudjuk, hogy a szülői munkaközösségnek általában valóban van egy, az ügyeket konszolidálni képes jó gyakorlata.

10. Egyetért azzal, hogy a jogtalan munkabeszüntetésben részt vevő pedagógusokat felelősségre vonják?

A válaszadó igazgatók kétharmada egyetértett azzal, hogy a jogtalan munkabeszüntetésben részt vevő pedagógusokat felelősségre vonják, 32% azonban nem értett egyet.

11. 2024 nyarától minden iskolában elindul a pedagógus-teljesítményértékelés. Mi erről a véleménye?

A válaszadók 75%-a szerint szükség van a teljesítményértékelésre. A válaszadó igazgatók véleménye teljes mértékben megegyezik a 2022 őszén szervezett pedagógus-kérdőívezés során kapott válaszokkal. Akkor a válaszadó pedagógusok 75%-a legalább közepesen vagy többnyire egyetértett azzal, hogy a pedagógusokat további szakmai fejlődésre és még magasabb minőségű munkavégzésre ösztönzi, ha rendszeres visszajelzést kapnak a teljesítményükről. 12. Az idei évben megváltozott a tanév rendje: hosszabb lett a téli és a tavaszi szünet, rövidült a nyári szünet, a tanítási napok száma nem változott. Mi erről a véleménye?

A válaszadók 50%-a egyetért a változtatással, 28%-uk szerint nincs ennek jelentősége. Az igazgatók véleménye tehát támogatóbb, mint a szülők visszajelzése, ugyanakkor 22% itt is egyet nem értően nyilatkozott.13. A kormány átalakítja a tanfelügyelet rendszerét, az intézményi tanfelügyelet azonban megmarad, ötévente minden intézmény tanfelügyeletére sor kerül. Mi a véleménye az intézményi tanfelügyeletről?

A válaszadók 70%-a tartja szükségesnek az intézményi tanfelügyeletet, ami összességében magas arány, itt is érdemes azonban felhívni a figyelmet arra, hogy 27% nem látja értelmét az intézményi tanfelügyeletnek.

14. A digitalizáció egyre nagyobb mértékben van jelen az oktatásban is.

A válaszadók 65%-a támogatja a digitalizációt, ami a kormányzat ezirányú elköteleződését alátámasztja, a több mint 18 %-os elutasítottság azonban ebben a kérdésben is jelentős.

15. Az Ön iskolájában biztosított a 18 óráig tartó gyermekfelügyelet?

A válaszadó igazgatók 83%-ánál 18 óráig biztosított a gyermekfelügyelet az iskolában. Mivel nem csak általános iskolákat kérdeztünk meg, az arány a várakozásnak megfelelő, hiszen a középiskolákban nem is szükséges biztosítani a 18 óráig tartó tanfelügyeletet. 16. Elegendőnek tartja a fogadóórák számát?

Szinte minden válaszadó igazgató elegendőnek tartja a fogadóórák számát. Ez a válaszadói magatartás megegyezik a szülői válaszokban mért adattal, így megállapítható, hogy igazgatói és szülői oldalról sem szeretnének több fogadóórát.

17. Elegendőnek tartja a szülői értekezletek számát?

Szinte minden válaszadó elegendőnek tartja a szülői értekezletek számát. Ez a válaszadói magatartás egyezik a szülői válaszokban mért adattal, így megállapítható, hogy igazgatói és szülői oldalról sem szeretnének több szülői értekezletet. Az a 15 fő, aki ezzel ellentétesen nyilatkozott, számos más csatornán tud kommunikálni az igazgatóval vagy a pedagógusokkal.

18. Önt mennyire terhelik adminisztratív feladatok?

A válaszadó igazgatók 73%-a nyilatkozott úgy, hogy jelentősek az adminisztratív terheik. 25%-ukat pedig közepes mértékben terhelik az adminisztratív feladatok. 6 igazgató nyilatkozott úgy, hogy őt semennyire nem terhelik az adminisztratív feladatok.