Új Köznevelés

Következő számunk...

Tájékoztatjuk kedves olvasóinkat, hogy következő számunk (2023/5-6.) várhatóan június közepén jelenik meg.

Az Új Köznevelés jelenleg kizárólag elektronikus kiadásban jelenik meg.

Amennyiben szeretné, ha írása megjelenne lapunkban vagy hirdetni szeretne, keressen minket a kozneveles@oh.gov.hu e-mail címen.

Jó böngészést, olvasást és kellemes időtöltést kívánunk mindnyájuknak!

Az Új Köznevelés szerkesztősége

Hírek az oktatás világából

Hírek az oktatás világából

Ajánljuk figyelmébe

Ajánljuk figyelmébe

Legfrissebb számunk

Legfrissebb számunk

Előző számunk

Előző számunk

Aktuális

Aktuális

Kiemelkedően sokan szeretnének felsőfokú végzettséget szerezni a 2023/2024-es tanévben, mellyel párhuzamosan a felvételi követelmények is jelentősen megváltoztak a korábbi évekhez képest. Az emelt szintű érettségi már nem általános bemeneti feltétel, azonban továbbra is kiemelt fontosságú mind a jelentkezők kompetenciái, tudásszintje okán, mind a pontszámítás, mind a későbbi felsőoktatási tanulmányok vonatkozásában. Az egyetemek szerepe nőtt azáltal, hogy nagyobb részt vállalnak a hozzájuk felvételizni vágyó diákok felvételi követelményeinek meghatározásában. A felvételi eljárás jelenéről és jövőjéről beszélgettünk dr. Vanó Renátával, az Oktatási Hivatal felsőoktatási elnökhelyettesével.

A hónap témája

A hónap témája

Author

Diákéveink során számtalanszor álltunk ódzkodva a tanári szoba előtt, várva a számunka éppen „fontos” tanárt, akit arra kértünk, napoljuk el a megbeszélt dolgozatot. Általában mindig félve néztünk be, s kutattuk, hogy a tanári szoba milyen rejtelmeket és titkokat tartogathat azok számára, akik még sosem látták belülről. Ma már tudjuk, hogy akkora titkok még sincsenek benne, hiszen a tanári kar, a tantestület munkája – ahogyan látjuk pedagógusaink munkáját – nyílt lapokkal mutatkozik meg az érdeklődők előtt. A tantestületek működéséről, a munkaközösségek hatékonyságáról és a szülői munkaközösség szerepéről Németh Tiborral, a győri Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium intézményvezetőjével beszélgettünk.

Author

Diákéveink nagy kérdései között szerepelt, vajon magatartásból megbukhatunk-e. Bár sokunk erre a kérdésre – szerencsére – nem kapott választ, és a kérdés is elsikkadt az évek során, azonban az továbbra is érdekes maradt, mi alapján dől el, hogy kinek milyen osztályzat jut a magatartás- és a szorgalomjegyek kiosztásakor. A Csata Utcai Általános Iskola intézményvezetőjével, Borosné Borbély Beátával beszélgettünk arról, hogyan zajlik egy osztályozó értekezlet, valamint azt is megtudtuk, hogy a magatartás- és szorgalomjegyeket nem egy bódénál osztogatják, hanem a jó osztályzatokért igazán meg kell dolgozni.

Ahhoz, hogy valaki iskolán belül munkaközösség-vezető legyen, nincs szükség tanfolyamra vagy egyéb plusz végzettségre. Viszont ahhoz, hogy valaki jól végezze ezt a munkát, a kollégák elfogadják, a vezető támaszkodhasson rá, ahhoz jelen kell lennie az intézmény életében, bele kell folynia feladatokba, látnia kell a munkaközösség előnyeit, szakmai hozadalmait. A zuglói Jókai Mór Általános Iskola humán és idegen nyelvi munkaközösségének vezetőjével, Pál Zsolttal beszélgettünk arról, hogy miért olyan hatékony az ő munkacsoportja, és milyen feladatokat lát el vezetőként egy tanév során.

Author

Diákjaink demokratikus nevelése napjaink kiemelt feladata és célja. Ennek támogatására jöttek létre a magyar köznevelési intézményekben a diákönkormányzatok, amelyek a helyi, iskolai élet döntéseit segítik és támogatják. Az Újpesti Babits Mihály Gimnázium Iskolai Diák Bizottságának (IDB) tagjait kérdeztük munkájukról: Kriza Márton IDB-elnököt, Madarász Evelint, az IDB programokért felelős tagját, valamint Balázs-Szakmári Csilla és Németh Máté IDB-segítő tanárokat. Az első két kérdésre az IDB tagjai adtak választ, a többit az IDB-t segítő tanárok válaszolták meg.

Beköszöntő

Beköszöntő

Több mint tíz éve dolgozom csapatban, és ez idő alatt azt láttam, hogy csakis úgy eredményes a munka, ha rendszeresen megosztjuk egymással gondolatainkat, problémáinkat, javaslatainkat, hiszen egy-egy ötletmorzsából bármikor szárba szökkenhet egy olyan megoldás, ami előbbre visz bennünket. Nincs ez másként a pedagógia területén sem, ahol szintén kiemelt jelentősége van az együtt gondolkodásnak

Oktatás-nevelés

Oktatás-nevelés

Author
Interjú Hamar Pál egyetemi tanárral

A mindennapos testnevelés, a testi és lelki egészség harmóniája és a testkép lehetséges problémái sokak számára olykor ördögtől valónak tűnhetnek, azonban korántsem szabad így megítélni e fontos tantárgyat az intézményi keretek között. Van új a NAT alatt című rovatunkban ezúttal a testnevelés tantárgy fontosságáról, lényegiségéről és elengedhetetlen mivoltáról volt alkalmunk kérdezni Prof. Dr. Hamar Pált, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének elnökét, a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem egyetemi tanárát, a Nemzeti alaptanterv (Nat) Testnevelés és egészségfejlesztés tanulási terület kidolgozóját, a Test­nevelés című monografikus tankönyv íróját.

Author

7 éve dolgozom pedagógusként. Tanítóként mindig fontos feladatnak tartottam, hogy tudásom a lehető leghatékonyabb módon adjam át a tanulóknak. Ének-zene szakos pedagógusként ez a mai világban olykor igazi kihívást jelent. Jelenleg kislányommal vagyok itthon, korábban a Csopaki Református Általános Iskola pedagógusaként, majd a Veszprémben található Fenyves Otthon fogyatékos személyek

Rólunk

Új Köznevelés

Főszerkesztő:
Indri Dániel Janisz

Szerkesztők:
Karkó Ádám, Vágóné Ugró Szilvia

Megrendelés/hirdetés:
E-mail: kozneveles@oh.gov.hu

ISSN 2939-6050 (Online)
ISSN 2064-0625 (Nyomtatott) [megj.: 2013-2021]

Kiadja az Oktatási Hivatal Pedagógiai Kiadványok Osztálya.
Megjelenik havonta.
Kiadó székhelye: 1074 Budapest, Rákóczi út 70-72. 
E-mail: kozneveles@oh.gov.hu

Kéziratokat nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. Meg nem rendelt cikkekért nem áll módunkban honoráriumot fizetni.