A hazai pedagógiában az utóbbi évtizedben fokozott mértékben előtérbe került a tanulási zavarokkal küzdő hiperaktív, túlmozgásos gyerekek iskolai nevelésének problémája. A pedagógusok egy része ma sem ismeri igazán a tanulási zavarok, a magatartási rendellenességek személyiségen, idegrendszeren belüli okait, s alapvetően rossz magatartású, tanulni nem akaró gyereket lát az ilyen jellegű problémával küzdő gyerekekben. A tanulmány bemutatja azokat az akadályokat, amelyek e tanulók iskolai integrációját akadályozzák. A szerző szerint az egyik legnagyobb gondot az jelenti, hogy a pedagógusok képzésük során nem ismerkedtek meg azokkal a módszerekkel, amelyek segítségével egyénileg fejleszthetőek a nehezen nevelhető, problematikus személyiségű tanulók. Ugyancsak problémát jelent az, hogy az iskola nem tud igazán alkalmazkodni e tanulók sajátos személyiségfejlesztési igényeihez.