Abstract
ÖSSZEFOGLALÓ
Tanulmányunkban az informális tanulást mint a felnőttkori tanulás egyik meghatározó formáját vizsgáljuk. Áttekintést adunk arról, hogy az informális tanulás milyen módon, milyen színtereken jelenik meg, és hogyan értelmezik a legújabb nemzetközi, elsősorban angol nyelvű szakirodalmakban, és az Európai Unió szakpolitikájában. Az informális tanulás elmélete alakulásának főbb állomásait az 1970-es évek tengerentúli kutatásaitól kezdődően napjainkig vizsgáljuk. Külön figyelmet fordítunk arra, hogy hogyan, milyen szempontok szerint kategorizálják és tematizálják a fogalmat a különböző kutatások, és hogyan reflektálnak a szakirodalom megállapításaira az uniós dokumentumok. Utóbbiak vizsgálatát azért is tartjuk fontosnak, mert ezek jelenítik meg a közös európai értékeket, válnak irányelvekké, s indítanak politikai, társadalmi akciókat. Mindezek alapján felvázoljuk, hogy milyen főbb tendenciák azonosíthatóak az informális tanulás területén. Úgy véljük, hogy a nagyfokú társadalmi változásokkal, vagy például a globalizációval összefüggésben elkerülhetetlenné válik újragondolni a tanulás, s így az informális tanulás kérdéskörét is, kiváltképpen akkor, amikor a tanulás ezen formája a generációkutatások szerint is egyre nagyobb teret nyer.