A társadalomban megjelenő konfliktusok, azok megoldásának erőszakos módjai leképeződnek az iskola életében is. Felmérések bizonyítják, hogy a gyermekek közel egyharmada érzi úgy, hogy számára nem biztonságos az iskola. Az alternatív vitarendezés, a mediáció nemcsak az adott vita megoldására lehet alkalmas, hanem arra is, hogy a felek megértsék egymást. A másik nagyon fontos eljárás a helyreállító vagy resztoratív eljárás, melyet a normasértések, jogsértések eseteiben alkalmaznak. Ahhoz, hogy ez a szemlélet, eljárás érvényre jusson, szükség van a szabályalkotásra, törvényalkotásra, kísérleti programokra, szakmai hálózatok kialakítására és a nyilvánosságra. Az Oktatásügyi Közvetítő Szolgálat közel ötéves tapasztalata is azt mutatja, hogy az alternatív vitarendezési eljárások segítenek a biztonságos iskola megteremtésében.