Abstract
ÖSSZEFOGLALÓ
Az iskoláskorúak esetében különösen fontos a fittség folyamatos fejlesztése és mérése, mivel ez pontos előrejelzője lehet a szív- és érrendszeri megbetegedések számának. A mindennapos testnevelés egyik legkönnyebben mérhető és monitorozható eleme a fittségi mutatók rendszere, amely megbízható adatokat szolgáltat a pedagógiai munka eredményességéről is. Vizsgálatunk célja volt egy dunántúli megyeszékhely általános iskolás fiú tanulói testösszetételének és fittségi teljesítményének változását bemutatni a mindennapos testnevelés tükrében. Az első vizsgálatot a 2010/11-es tanévben, a mindennapos testnevelés bevezetése előtt végeztük a megyeszékhely hat általános iskolájában (N1=562). A vizsgált gyermekek jellemzően 2–3 kötelező testnevelésórán vettek részt hetente. A második vizsgálatot a 2015/16-os tanévben végeztük a város ugyanazon hat általános iskolájában (N2=551). E második vizsgálat során minden tanuló már öt éve tényleges mindennapos testnevelésben vett részt. Az elhízás mértékének megállapítására derék-csípő arányt számoltunk, a motorikus fittség jellemzésére a 20 méteres ingafutás tesztet alkalmaztuk. Az eredmények alapján elmondható, hogy a mindennapos testnevelés pozitív hatásrendszere ebben az öt éves időtartamban a testösszetételi és a fittségi tesztek által nem mutatható ki. Véleményünk szerint a romló fittségi eredmények legfőbb indokának a pubertáskorra gyakran jellemző alulmotiváltság mutatkozhat. Ennek teljesítményt befolyásoló hatása az állóképességi és fittségi tesztek során kiemelésre érdemes.