A kilencvenes évektől kezdődően az alternatív iskolák a pedagógiai elképzelések, fejlesztések terén jóval előrébb jártak, mint a hagyományos, önkormányzati fenntartású iskolák. Programfejlesztésben, pedagógiai módszertanban, a továbbképzések terén, a speciális igények kielégítésében is új utakat kerestek. Felbontották a korlátokat, nyitott iskolát hoztak létre, a gyerekeket helyezték a középpontba, a tanítás helyett a tanulásra tették a nagyobb hangsúlyt. Eközben országos szinten a tartalmi fejlesztések különböző szakaszai zajlottak. Jelenleg, a NAT 2003 elfogadása után, a programfejlesztés zajlik. Kerekasztal-beszélgetésünkben az alternatív iskolák és a programfejlesztés összefüggéseit kerestük. Milyen az alternatív iskolák jelenlegi helyzete? Milyen szerepük lehet a programfejlesztésben? Mennyire tudnak a közoktatás szélesebb köreibe is eljutni azok az eredmények, amelyek mögött már egy, akár másfél évtizedes gyakorlati tapasztalat áll? Milyen technikái lehetnek a programok átadásának, terjesztésének?