Napjaink oktatási rendszereinek egyik alapvető jellemzője, hogy az iskola, illetve az oktatási-nevelési tevékenységek nem korlátozódnak a tantermi, tanórai környezetre, hanem egyre több aspektusában határozzák meg a gyermekek és fiatalok életét. A tanórán kívüli tevékenységek körébe számtalan típusú és formájú aktivitást sorolhatunk, kezdve az iskolához szorosan kötődő tanulószobák, korrepetáló foglalkozások, szakkörök világától a szabadidő hasznos eltöltését előirányzó színjátszókörök, zene- és énekkari tevékenységeken át a különböző sporttevékenységekig, kültéri időtöltésekig. Az alábbi összeállítás célja – a teljesség igénye nélkül – képet adni arról, honnan is származnak bizonyos tanórán kívüli nevelési-oktatási tevékenységek, és milyen fejlődési utat járva épültek be mára az iskola világának mindennapjaiba. Az egyes tevékenységek bemutatásánál – a történelmi előzményeket követően – elsődlegesen a rendkívül precíz oktatási rendszert megalkotó jezsuita rend nevelési-oktatási példáit veszem szemügyre.