Abstract
ÖSSZEFOGLALÓ
A kutatásunk célja az iskolai informatikaoktatás eredményességének a vizsgálata, szűkebb értelemben azon okok feltárása, melyek rontják az oktatás hatékonyságát, eredményességét, az átfogó, alkalmazásképes tudás kialakulását. Abból indultunk ki, hogy az informatika szóbeli érettségi eredmények tükrében a tanulók magas szintű elméleti ismeretekkel rendelkeznek. Ezen eredmények azonban nincsenek összhangban sem a PISA 2009 Students On Line felmérés, sem az egyetemi tanulmányaikat megkezdő informatikushallgatók bemeneti teljesítményével. Ezen ellentmondás feloldására indítottuk el a TAaAS (Testing Algorithmic and Application Skills) projektet, amelynek célja az informatikushallgatók elméleti ismereteinek, terminológiahasználatának tesztelése. A felmérés eredményei alapján a minősítések közötti eltérések okaira kerestünk választ. A kapott adatok az utóbbi két mérés tapasztalatait igazolják; a hallgatók elméleti ismerete, terminológiahasználata alacsony szintű, koncepció nélküli, esetleges. A lehetséges magyarázatok után kutatva azt néztük meg, hogy az informatika tankönyveknek milyen szerepe lehet az értő gondolkodás- és szemléletmód kialakításában, az informatikai ismeretek elméleti megalapozásában. Az elemzéshez a billentyűzethasználat témakört választottuk. A rendelkezésünkre álló közel 30 tankönyv vizsgálata igazolta a feltevésünket, hogy ezek hiányosságai, hibái sajnos magyarázhatják a hallgatók alacsony szintű teljesítményét. A további részletes vizsgálatokhoz kiválasztottunk egy teljes tankönyvsorozatot, amelyben próbáltuk végigkövetni a koncepció kialakításának módját, lépéseit, az átadott ismeretanyagot. Azt tapasztaltuk, hogy a kiválasztott mintánál a koncepció kialakítása nem következetes, az egyes részek viszonya tisztázatlan, önellentmondásokkal és hibákkal terhelt. Mivel a rendszerszintű gondolkodás elemi feltétele a tananyag konzekvens és logikus felépítése, így okkal valószínűsíthető, hogy ennek hiánya hozzájárul a közvetített tudás inkoherens és mozaikos jellegéhez, és az ismeretek rendszerezetlenségének egyik forrását alighanem az informatika-tankönyvek jelentik.