Sárival is így volt ez, ám az ő esetében az eredmény kicsit más volt, mint a nagy többségé. Sári már 8 éves, de speciális képességei miatt csak idén, egy év intenzív fejlesztés után kerülhetett iskolába, mivel nehezebben tud figyelni, lassabban megy neki a számolás, a rajzolás, a gondolkodás.
Szeptember 1-jén nagy izgalommal lépte át a Heltai Gáspár Általános Iskola küszöbét. Vele és édesanyjával beszélgettem a felkészülésről és az első hét élményeiről.
Édesanyja elmesélte, hogy milyen fontos volt számára, hogy Sári a lehető legérettebben, legfejlettebben kezdje az iskolát, ezért ragaszkodott ahhoz, hogy a kislány két évig legyen évvesztes, azaz további két évig maradjon még oviban, amire csak sajátos nevelési igényű gyerekek esetében van lehetőség.
Az iskolakeresésben fontos szempont volt számukra az integráció, vagyis az, hogy olyan osztályba járjon Sári, ahol a többi, egészséges gyerekkel tanulhat. Így Sári nem egy speciális, gyógypedagógiai iskolába jár, hanem egészséges gyerekek közé, mert a mamája úgy véli, az ilyen típusú vegyes iskolák jobban felkészítik majd a mindennapi életre.
Nagyon örülnek, hogy Sári olyan iskolába járhat, ahol nyitottak az eltérő fejlődésű gyerekekre, elfogadó a légkör, sokat játszanak, mesélnek, és gyerekek, tanítók egyaránt figyelnek egymásra.
Mindezek ellenére, ahhoz hogy elkezdhesse az iskolát, Sárinak az utolsó ovis évében rengeteg fejlesztésre kellett járnia, példul logopédiára és TSMT tornára.
A sok fejlesztésnek hála, Sári hatalmasat lépett előre: ma már büszke iskolás, akinek sikerélményt jelent, ha végre jól old meg egy feladatot, és sokat fejlődött a gondolkodása is.
Sári, hogy készültél az iskolára?
Sokat készültem, sokat logopédiáztam. Jártam előkészítőre. Vártam az iskolát. Jó volt készülni.
Sári, milyen volt az első hét?
Jó, egy kislánnyal jó barátok lettünk, és együtt játszottunk. Már tudom a nevét is. Egyszer azt játszottam vele, hogy nagyon viccesen egymást csikiztük. Megcsikiztem, és utána visszacsikizett engem. Jó volt a hideg az udvaron, ahol árnyékot csinált egy nagy gesztenyefa. Mögötte pihentünk az barátnőmmel. Elbújtunk, hogy ne legyen nagyon melegünk.
Mi tetszett a legjobban az iskolában?
A vasgolyók, ez volt a legszimpatikusabb játék. Jó nehezek, és addig fogdostam, amíg hideg lett a kezem. Egyszer betettem mind a két kezembe, hogy megnézzem, melyik a több, melyik a kevesebb. Az egyikbe kettőt tettem, a másikba egyet, hogy megnézzem, melyik a nehezebb, és a kettő a nehezebb.
Szeretem a tanító nénit.
Mit tanultatok az első héten?
A kéz, láb, fej – a testrészeket, meg szem, fül, száj – ezeket tanultuk. A számokat az ujjakon, és – az egyik kezén kettőt mutat, a másikon meg hármat – ez a több.
Néha nem is gondolunk bele, hogy azok a dolgok – például a tanulás, számolás, barátkozás –, amelyek nekünk nagyon könnyen mennek, néhány társunknak bizony komoly erőfeszítések árán sikerülhet csak.
Gratulálunk Sárinak a kitartó munkájához, nagyon sok sikert, sok barátot és sok vidám pillanatot kívánunk neki az iskolában!
SNI
Rövidítés: sajátos nevelési igényű gyerekek. Ők sokkal több figyelmet és törődést igényelnek, mint társaik, mivel nehezebben, lassabban megy nekik a gondolkodás, a beszéd, a rajzolás vagy a számolás. Nehéz dolog számukra, hogy figyeljenek, megértsenek egy feladatot, játékot.
Integráció
Amikor egy iskolában, vagy egy osztályban az egészséges gyerekekkel együtt tanulhat egy különleges figyelmet igénylő (SNI-s) társuk.
Logopédus
Az a szakember, aki a gyerekek és felnőttek beszédét megfigyeli és hibáikat sok-sok gyakorlással, játékos feladatokkal kijavítja. Minden nagycsoportost legalább egyszer meglátogat az óvodában.
TSMT torna
Látszólag egyszerű tornagyakorlatokból álló feladatsor, amit sajátos nevelési igényű gyerekeknek ajánlanak. Ez lehet egyensúlyozás, tárgyak felemelése, vagy kúszás is. A szakemberek minden kisgyereknek saját feladatsort javasolnak, amelynek a segítségével kicsit könnyebben mozognak, rajzolnak, figyelnek.