Olvasási idő: 
9 perc

Ötletek a Mikkamakka 1-2 számához

"A Mikkamakka című gyermekújság tudatosan összeállított, színes tartalma – tankönyveket kiegészítő tanulási segédanyagként - számtalan lehetőséget rejt a képesség szerinti differenciált tanulásirányításra, a kooperatív munkaformák alkalmazására, a tantárgyak közti integrálásra, a Nemzeti Alaptantervben megfogalmazott kulcskompetenciák fejlesztésére is. A tanárok munkáját támogatva a fejlesztés, tehetséggondozás mellett, a gyorsabban haladó tanulók hasznos időkitöltésére, feladatlapok összeállítására is alkalmasak az újságban található szövegek."

Folytatás itt.

 

Néhány ötlet a kimeríthetetlen lehetőség közül, melyek felhasználhatóak, beépíthetőek az egyes tantárgyak tanórai, vagy tanórán kívüli foglalkozásaiba a figyelem, emlékezet, gondolkodás, kreativitás, finommotorika, mozgás, és beszéd fejlesztésére:

Magyar nyelv és irodalom:

Gyűjtsd össze, hogy Mikkamakka milyen rokon értelmű szókapcsolatokat használ a „menj el!” kifejezésre! Keress további lehetőségeket a Szinonima szótárban! (Lázár Ervin: Maminti, a kicsi zöld tündér)

Maminti varázslattal mentette meg Dömdödömöt a kidőlt fa alól. Fogalmazd meg szóban/írásban, Te mire használnád a tündér zöld varázspálcáját! (Lázár Ervin: Maminti, a kicsi zöld tündér)

Írd le, hogy az öreg zajkereső boltjában milyen zörejek sorakoztak a fenyőpolcokon! Élményeid, emlékeid segítségével gyűjts össze számodra kellemes és kellemetlen hangokat, amelyeket szívesen dobozba zárnál! (Borbáth Péter: Ushguli)

A szöveg segítségével fejtsd meg, melyik eszközre gondoltam! (Így utaztak őseink)

  • Háton hordható rőzsehordó keret:
  • Gyékényből font tányér alakú lábbeli:
  • Két Y alakú husángból készített, deszkapántokkal összeerősített váz:
  • Vizenyős, sáros terepen való közlekedést segítő faláb /több féle elnevezést írj!/:
  • Mogyoró-, vagy somvesszővel befont egykerekű szállítóeszköz:
  • Gyékényponyvával fedett jármű:

Nézz utána, honnan származik a kocsi szó! (Így utaztak őseink)

Keresd meg a Magyar Értelmező Kéziszótárban a bocskor szó jelentését! Gyűjts mellé minél több rokon értelmű főnevet! (Így utaztak őseink)

Magyarázd meg a 19. oldal betűrejtvényének megfejtése után a kapott közmondás jelentését! Gyűjts még szólásokat, közmondásokat az utazással, közlekedéssel, szállítással kapcsolatban! (Így utaztak őseink)

Párban dolgozzatok! Készíts interjút társaddal az olvasás népszerűsítése témájában! Használd az újság 31. és 32. oldalán található kérdéseket is! (Olvasni jó!)

Készíts rövid könyvajánlót saját olvasmányélményed alapján! Ismertesd a legfontosabb tudnivalókat (író, cím, kiadó neve, kiadás éve), majd foglald össze röviden a tartalmat! Fogalmazd meg, hogy elsősorban kiknek és miért ajánlod a bemutatott művet! (Olvasni jó!; Könyvajánló; EPIC-Az első küldetés)

Engedd szabadjára a fantáziád, humorod! Folytasd Kollár Árpád versét saját sorokkal! „szeretem...” , „nem szeretem…” (Kollár Árpád versei)

Állítsd össze a biztonságos netezés szabálygyűjteményét! Felszólító mondatokat használj! (Az óvatosság legyen veled!)

Állítsd ábécésorrendbe az alábbi madárfajokat! „kékbegy, barázdabillegető, nádi rigó, függőcinege, erdei fülesbagoly, feketerigó, nádi poszáta” (Madarak az állomáson)

Állítsd megfelelő időrendi sorrendbe az elvégzendő kísérlet összekeveredett tevékenységeit! (Biztonságos lufirakéta)

Olvasd el Varga Katalin Gőgös Gúnár Gedeon című kötetében A hold ruhájáról szóló mesét, majd hasonlítsd össze A Nap és a Hold látogatása című albán népmesével! Mik a közös, és melyek az eltérő elemek a két változatban? (A Nap és a Hold látogatása)

Környezetismeret:

Nagy Zoárd és társai vitába keveredtek. Csoportmunkában vitassátok meg, mit gondoltok egy fa kivágásáról! Érveljetek saját véleményetek mellett(Lázár Ervin: Maminti, a kicsi zöld tündér)

Csoportosítsd az újságban fellelhető járműveket, közlekedési- és szállító eszközöket több féle szempont szerint! Bővítsd a listát önálló gyűjtőmunkával! (A teljes kiadvány összes szövege)

Gyűjts a szövegből régi mesterségeket! (Így utaztak őseink)

Légy Te is idegenvezető! Mutasd be társadnak szóban/írásban lakóhelyed/iskolád környékének nevezetességeit, látnivalóit egy képzeletbeli sétával! (Sétautak Nehéz Győzővel)

Kísérletek elvégzése (Készíts lávalámpát!; Titkosírás; Szappanmeghajtású hajó; Biztonságos lufirakéta)

Sorold fel Magyarország Nemzeti Parkjait! Jelöld a vaktérképen a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkot! (Madarak az állomáson)

Keresd meg a Facebookon a Fenékpusztai Madárgyűrűző és Madármentő állomást! Jegyezd le a számodra legérdekesebb információkat az internetes oldalról! (Madarak az állomáson)

Gyűjtsd össze a szövegből a Fenékpusztai Madárgyűrűző és Madármentő állomáson megfigyelhető madárfajokat! Csoportosíts őket aszerint, hogy melyikük telel nálunk, illetve melyek költöznek el! (Madarak az állomáson)

Magyarázd meg az ismeretterjesztő szöveg segítségével, mit jelent, ha egy madár „részleges fészekhagyó”! (Madarak az állomáson)

Nézz utána csillagászati témájú könyvekben vagy az interneten, hogy az alábbi állítások igazak (I), vagy hamisak (H)! (Kirándulás a vörös bolygóra)

  • A csillag saját fénnyel rendelkező égitest. _
  • A Földhöz legközelebb álló csillag a Nap. _
  • Naprendszerünkben 7 bolygót ismerünk. _
  • A Marsot „kék bolygónak” is nevezik a felszínét alkotó vas-oxid miatt. _

A fényév csillagászati mértékegység. A Nap - Föld távolság 8,3 fényperc. _A szöveg segítségével magyarázd meg az „offsetting” kifejezést! (Sétautak Nehéz Győzővel)

Írj fogalmazást „A turizmus is káros néha a környezetre” címmel! (Sétautak Nehéz Győzővel)

Honismereti szellemi vetélkedő (Sétautak Nehéz Győzővel)

Matematika:

Milyen információkat lehet leolvasni a gyűrűről a befogott madárral kapcsolatban? (Madarak az állomáson)

Fogalmazz szöveges feladatot a 36. oldalon található adatok felhasználásával! (Madarak az állomáson)

Tervezz kirándulást Magyarország térképe segítségével a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkhoz! Táblázatban jegyezd le az útvonalat érintő településeket és azok lakóhelyedhez mért távolságát! (Madarak az állomáson)

Egészítsd ki a hiányos mondatokat a szöveg alapján! (A taps a legjobb)

  • Középső csoportos korom óta járok egy barátnőmmel……………....... Földessy Margit Stúdiójába.
  • A…………………… figyelmeztetés után …………………………… pedig már kezdődik is az előadás.
  • Szünettel együtt …………………………………….. az előadás.
  • Havonta …………………………………… adjuk elő a darabot.
  • Volt olyan is, hogy este…………………… kellett a színházban lennünk, aztán másnap ………………………. folytattuk.

Készíts dupla adag túrós pogácsát! Írd le a szükséges mennyiségű hozzávalókat! Mit gondolsz, 75 dkg túró esetén mennyi vajra lenne szükségünk? (Hamuban sült túrós pogácsa)

Állítsd növekvő sorrendbe az alábbi, távolságok mérésében használatos mértékegységeket!

km, mm, dm, fényév, cm, m (Kirándulás a vörös bolygóra)

Nézz utána, mennyi digitális információ tárolására alkalmas az 1 terabyte méretű tárhely! (Az óvatosság legyen veled!)

Rajz, vizuális kultúra:

Készíts illusztrációt Borbáth Péter meserészletéhez! Milyennek képzeled a leírás alapján Ushgulit? (Borbáth Péter: Ushguli)

Tervezzetek plakátot csoportmunkában az olvasás népszerűsítésére kollázs technikával! (Beszélgetés Simonyi Cecília illusztrátorral)

Figyeld meg a Maléna kertjéhez készült illusztrációt! Tervezz Te is Időbefőtteket a kamra polcára a számodra legfontosabb pillanatokról! Használd a rézkarc technikát! (Beszélgetés Simonyi Cecília illusztrátorral)

Lapozgasd a Magyar Néprajz II. kötetét! Figyeld meg a XX. századi magyar paraszti életmód jellemzőit az ábrák, fényképek, szövegek tanulmányozásával! Milyen változásokat tapasztalsz mai modern világunkban? (Így utaztak őseink)

Készítsétek el papírmaséból a Naprendszer 8 bolygóját csoportmunkában! (Kirándulás a vörös bolygóra)

Rajzold le lakóhelyed legszebb épületét! (Sétautak Nehéz Győzővel)

Tervezz térképet! (adott útvonal, úticél alapján/fantázia alapján) (Sétautak Nehéz Győzővel)

Tervezz emblémát egy madárkórház számára! (Madarak az állomáson)

Készítsetek egy óriás társasjátékot az út, utazás témájában! A feladatok összeállításához használjatok fel minél többet az újságból szerzett információk közül is! (A teljes kiadvány összes szövege)

Színházlátogatás. (A taps a legjobb)

Testnevelés:

Séták, kirándulások
Erdei iskola
Városismereti játékos akadályverseny