Az előző szám Mustrájában örömmel és büszkeséggel számoltunk be arról, hogy folyóiratunk egyre szélesebb kitekintést nyújt az ifjúsági irodalommal és az olvasással kapcsolatos külföldi törekvésekről. Új számunk viszont olyan témákban bővelkedik, amelyek folyóiratunk 16 éves történetében is újszerűek, eltérnek a hagyományos megközelítéstől.
Az előző szám Mustrájában örömmel és büszkeséggel számoltunk be arról, hogy folyóiratunk egyre szélesebb kitekintést nyújt az ifjúsági irodalommal és az olvasással kapcsolatos külföldi törekvésekről. Új számunk viszont olyan témákban bővelkedik, amelyek folyóiratunk 16 éves történetében is újszerűek, eltérnek a hagyományos megközelítéstől. Elég itt Murányi Péter, Daróczi Gabriella, Cs. Czachesz Erzsébet és Lovász Andrea írásaira utalnunk. Értékeik bemutatására nem vállalkozunk, csak megjegyezzük, hogy írásaikban számos olyan elem található, mely kiegészítésre, továbbgondolásra késztetheti az olvasót. E helyen többször megfogalmaztuk, hogy a közölt írások akkor érik el céljukat, ha vitát, kiegészítést váltanak ki. Közlésükkel azt jelezzük, hogy azokat értékesnek tartjuk, még akkor is, ha szerkesztőségen belül is egy-egy problémát másként közelítenénk meg, vagy egyes tényekből más következtetést vonnánk le. Természetesen tudjuk, hogy nem vagyunk az abszolút igazság birtokosai. Ezért ismételten kérjük olvasóinkat, hogy írjanak, vitatkozzanak vagy bátorítsanak bennünket.
E számunkban a hagyományoknak megfelelően beszámolunk az idei év Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Versenyéről is, amelynek témája most Radnóti Miklós volt. A remélhető érdeklődés felkeltése érdekében megemlítjük, hogy a versenyt abban az iskolában bonyolítottuk le, ahol Radnóti kisiskolás volt.
Végül szeretnénk felhívni olvasóink figyelmét az egyházak múltbéli szerepét bemutató, két történeti írásra. Azért érdemel mindkét tanulmány különös figyelmet, mert generációk nőttek fel úgy, hogy erről a kérdésről hiteles információkat nem kaptak.
E SZÁMUNK SZERZŐI
CS. CZACHESZ ERZSÉBET | egyetemi tanár, DSc, az MTA doktora, Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Központ, Budapest
DARÓCZI GABRIELLA | adjunktus, Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar, Budapest
GRÁBERNÉ BŐSZE KLÁRA | nyugalmazott könyvtáros, Budapest
HORVÁTH TIBOR | (1935–2011) nyugalmazott könyvtáros, főigazgató
LOVÁSZ ANDREA | irodalomtörténész, gyermekirodalom-kutató, Gyula
MURÁNYI PÉTER | tanszéki koordinátor, egyetemi docens, Nyugat-Magyarországi Egyetem Könyvtár- és Információtudományi Intézeti Tanszék, Szombathely
PÁTROVICS PÉTER | egyetemi adjunktus, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Tanszék Szláv és Balti Filológiai Intézet Lengyel Filológiai Tanszék, Budapest
POGÁNYNÉ RÓZSA GABRIELLA | főiskolai docens, Nyugat-Magyarországi Egyetem Könyvtár- és Információtudományi Intézeti Tanszék, Szombathely
SZALACSI ALEXANDRA | PhD hallgató, Pécsi Tudományegyetem, Pécs
TOLNAI JÓZSEF | ügyvivő szakértő, OFI PKM, Budapest
VAJDA KORNÉL | nyugalmazott szerkesztő, Budapest
VARGA KATALIN | igazgató, OFI PKM, Budapest
TARTALOMJEGYZÉK
Mustra
KÖNYVTÁR
Útmutatók, amelyekre ma is szükségünk lehet. A referensz másodfokú bibliográfiák és a naprakészség kérdései / Murányi Péter
James Kirkwood (1650–1708) tervezete a parókiai nyilvános könyvtárak alapítására / Pogányné Rózsa Gabriella
A jövő iskolája – ma / Varga Katalin
Az e-könyvek kölcsönzése és használata az Amerikai Egyesült Államok közkönyvtáraiban /Szalacsi Alexandra
Szentmihályi János – Vértesy Miklós: Útmutató a tudományos munka magyar és nemzetközi irodalmához. Könyvismertetés / Horváth Tibor
OLVASÁSPEDAGÓGIA
A szókincs és az olvasás kapcsolata az iskoláskor előtt / Cs. Czachesz Erzsébet
Az óvodáskorú gyermekek kognitív műveletei fejlesztési lehetőségei irodalmi kommunikációval /Daróczi Gabriella
NEVELÉSTÖRTÉNET
A Szent Orsolya Rend megtelepedése Budapesten. A budai orsolyiták iskoláinak története 1922–1948 / Gráberné Bősze Klára
IFJÚSÁGI IRODALOM
Tempora, mores, avagy erkölcsi nevelés és gyerekirodalom manapság / Lovász Andrea
HÍREK, KITEKINTÉS
Szláv szomszédok – a filológus szemével / Pátrovics Péter
Antropológia, egy író szemével. Huxley könyve kapcsán/ürügyén / Vajda Kornél
Sikeresen zajlott le a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny / Tolnai József
TABLE OF CONTENTS
Show
LIBRARY
Guides, which may still be needed: the reference materials and the questions of being up / Péter Murányi
James Kirkwood’s (1650-1708) tract for founding free parochial libraries / Rózsa Gabriella Pogányné
The school of the future – now / Katalin Varga
Lending and use of e-books of American public libraries / Alexandra Szalacsi
Szentmihályi János – Vértesy Miklós: Guide to the Hungarian and international scientific reference materials. Book review / Tibor Horváth
PEDAGOGY OF READING
The relationship between reading and vocabulary pre-school age / Erzsébet Cs. Czachesz
Development of cognitive operations with literary communication by pre-school aged children / Gabriella Daróczi
HISTORY OF EDUCATION
The colonization of Ursuline monastic order in Budapest. The history of their schools in Budapest (1922–1948) / Klára Gráberné Bősze
YOUTH LITERATURE
Tempora mores or moral education and children’s literature nowadays / Andrea Lovász
OUTLOOK/NEWS
Slavic neighbours – through the eyes of a philologist / Péter Pátrovics
Anthropology, through the eyes of a writer. With reference to Huxley’s book / Kornél Vajda
The National Contest of Library Use named after Péter Bod was a success / József Tolnai
INHALTSVERZEICHNISS
Muster
BIBLIOTHEK
Indizes, die noch heutzutage erforderlich sein können. Die Fragen der Sekundärliteraturverzeichnisse und wie kann man auf dem Laufenden bleiben. / Péter Murányi
James Kirkwood (1650–1708) und seine Konzeption für Gründung der öffentlichen Parochie Bibliotheken / Rózsa Gabriella Pogányné
Die Schule der Zukunft – heute / Katalin Varga
Ausleihen und Nutzung von e-Books in den öffentlichen Bibliotheken der Vereinigten Staaten von Amerika / Alexandra Szalacsi
Szentmihályi János – Vértesy Miklós: Bibliographie der ungarischen und fremdsprachigen Nachschlagewerke der wissenschaftlichen Arbeit. Buchbesprechung / Tibor Horváth
LESENSPÄDAGOGIK
Der Zusammenhang zwischen dem Wortschatz und dem Lesen im Vorschulalter / Erzsébet Cs. Czachesz
Entwicklungsmöglichkeiten der kognitiven Operationen mit literarischen Kommunikation bei Vorschulkindern / Gabriella Daróczi
ERZIEHUNGSGESCHICHTE
Die Niederlassung der Ursulinerinnen in Budapest und die Geschichte ihrer Schulen von Buda (1922–1948) / Klára Gráberné Bősze
KINDERLITERATUR
Tempora, mores, oder moralische Erziehung und Kinderliteratur heutzutage / Andrea Lovász
NACHRICHTEN
Slawische Nachbarnen durch die Augen eines Philologe / Péter Pátrovics
Anthropologie, durch die Augen eines Authors unter dem Vorwand von einem Buch von Aldous Huxley / Kornél Vajda
Der Nationale Bibliotheksbenutzliche Wettbewerb genannt Péter Bod ist erfolgreich abgeschlossen / József Tolnai