Abstract
Tartalmi összefoglaló
A teljesítményértékelés az 1990-es évek óta részét képezi a könyvtári minőségbiztosítási folyamatnak. Amint megfogalmazódott az igény, hogy az állami forrásokat felhasználó, közszolgáltatásokat nyújtó intézmény munkája, mindamellett hogy értékteremtő legyen, a számonkérhetőség és a költséghatékonyság is legyen elvárás, megindult a teljesítményértékelés mutatóinak kidolgozása. A folyamat összekapcsolódott a könyvtárak beszámolási kötelezettségeivel, egészen addig, amíg a minőségi kritériumok irányába történő elmozdulás meg nem valósult, és a minősített könyvtári címnek való megfelelés szempontrendszerének részévé vált a teljesítményértékelés. Jól megfigyelhető a teljesítményértékelés fogalmának fejlődése a könyvtári területen, még az elmúlt néhány évben is nagy változásokon esett át. Ennek a dinamikus fejlődési folyamatnak a következő fázisa a humánteljesítmény-technológia szemléletének megismerése és modelljeinek alkalmazása a könyvtárak területén. A tanulmányban ismertetjük a teljesítményértékelés fogalmát és eszközrendszerét, továbbá megjelenését a magyarországi közszférában, majd a könyvtári alkalmazásának történetét és fejlődését.