Vidékfejlesztés és oktatás viszonyát jól tükrözik azok a programok is, amelyek a vidékfejlesztésben tevékenykedő szakemberek képzését vállalták magukra. Rovatunkban két felsőoktatási intézmény, a Debreceni Tudományegyetem és a Budapesti Corvinus Egyetem programjairól számolunk be, melyek a helyi adottságokat kiaknázva eltérő koncepcióval, de a gyakorlati élet felé egyformán nyitott, hatékonyan működő szakemberképzést valósítottak meg.Nincs ma oly fontos és kihívásokkal teli terület a szociális munka feladatai között, mint a közvetlen segítő tevékenységen „túlmutató” közvetett szociális szolgáltatástervezés. Mind a szociális munka képzési kihívásait, mind pedig annak gyakorlatát elemző írások, különös szerepet szánnak a szociális munka tervező, szervező kompetenciáinak, a legkülönfélébb megközelítésekben, úgy mint kompetencia (Budai, 2006; 2011), menedzserizmus és stratégiai tervezés (Kozma, 2008), célirányos tervezés és szervezés (Globális Alapelvek 2006), jövőképvezérelt stratégia (Sziklai, 2006), szociális/közösségi tervezés (Neumark 2005), vagy kistérségi fejlesztés (Rechnitzer, 1998 és 2008), illetve tájékozott megvalósítók és fogyasztók (G. Rogers, D. S. Finley és J. R. Galloway, 2001).