Gyakorló pedagógusok pályamotivációi
IRODALOM
Agbaria, Q. A. 2013. Self-Efficacy and Participation in Choosing the Teaching Profession as Predictors of Academic Motivation among Arab Student’s Girls. Australian Journal of Teacher Education, 38(3), 18.
Andrews, Paul–Hatch, Gillian 2002. Initial Motivations of Serving Teachers of Secondary Mathematics. Evaluation and Research in Education, 16(4), 185-201.
Ashiedu, Jennifer A.–Scott-Ladd, Brenda D. 2012. Understanding Teacher Attraction and Retention Drivers: Addressing Teacher Shortages. Australian Journal of Teacher Education, 37(11), 20.
Barmby, P. (2006): Improving teacher recruitment and retention: the importance of workload and pupil behaviour. Educational Research. No. 48(3) pp. 247-265.
Bastick, T. (2000): Why Teacher Trainees Choose the Teaching Profession: Comparing Trainees in Metropolitan and Developing Countries. International Review of Education / Internationale Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. No. 46(3/4). pp. 343-349.
Berger, J-L. & D’Ascoli, Y. (2012): Becoming a VET teacher as a second career: investigating the determinants of career choice and their relation to perceptions about prior occupation. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. No. 40(3). pp. 317-341.
Chung, I. F. &Yi-Cheng, H. (2012): Still Seeking for an „Iron Bowl”? Pre-service Teachers’ Journeys of Career Choice in Taiwan. Asia-Pacific Education Researcher (De La Salle University Manila). vol. 21. No.2. pp. 315-324.
Chrappán M. (2012): Elégedettség és mobilitási esélyek a pedagógusképzésben végzettek körében. In: Garai O. & Veroszta Zs. (Szerk.): Frissdiplomások 2011. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest. pp. 267–286.
Dagenhart, D. B., O’Connor, K. A., Petty, T. M. & Day, B. D. (2005): Giving Teachers a Voice. Kappa Delta Pi Record. vol. 41. No. 3. pp. 108-111.
Draves, T. (2012): Teaching Ambition: A Case Study of High School Music Students. Music Education Research. No. 14(3). pp. 347-364.
Fisher, T. A., & Padmawidjaja, I. (1999): Parental Influences on Career Development Perceived by African American and Mexican American College Students. Journal of Multicultural Counseling & Development, No. 27(3). p. 136.
Gao, X., & Trent, J. (2009): Understanding Mainland Chinese Students’ Motivations for Choosing Teacher Education Programmes in Hong Kong. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 35(2), pp. 145-159.
Gu, M., & Lai, C. (2012): Motivation and Commitment: Pre-Service Teachers from Hong Kong and Mainland China at a Training Institute in Hong Kong. Teacher Education Quarterly, 39(3), 46-61.
Hajdú E. (2001): A harmadik évezred első nevelői lesznek. Új Pedagógiai Szemle, No. 9. pp. 25-35.
Hao, A. B. & de Guzman, A. B. (2007): Why go into teaching? Understanding Filipino preservice teachers’ reasons for entering teacher education. KEDI Journal of Educational Policy. No. 4(2). pp. 115-135.
Hercz M. (2010) „A tanárok számítanak”, avagy honnan származik a pedagógiai tudás? A formális, non-formális és informális hatások. In: Csíkos Csaba & Kinyó László (Szerk.): Új törekvések és lehetőségek a 21. századi neveléstudományokban 10. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program és összefoglalók. MTA Pedagógiai Bizottság, Budapest, p. 308.
Jancsák Cs. (2010): Értékválság és értékváltás a tanárképzős hallgatók világában. In: Csíkos Csaba & Kinyó László (Szerk).: Új törekvések és lehetőségek a 21. századi neveléstudományokban. 10. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program és összefoglalók. MTA Pedagógiai Bizottság Budapest. p.222.
Jancsák Cs. (2014) A tanárképzésben részt vevő hallgatók felsőoktatási életútja a középiskolától a tanári oklevélig. Iskolakultúra. No. 5. pp. 18-27.
Jenkins, K., Reitano, P. & Taylor, N. (2011): Teachers int he Bush: Supports, Challenges and Professional Learning. Education in Rural Australia, No. 21(2). pp. 71-85.
Junghaus I. (1993): Tallózás a pedagógus közvélemény-kutatásokban. Educatio. No. 2. 4. pp. 731-746.
Kilinc, A., W., H. M. G. & Richardson, P. W. (2012): Factors Influencing Teaching Choice in Turkey. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. No. 40(3). pp. 199-226.
Kocsis M. (2002): Tanárok véleménye a pályáról és a képzésről. Iskolakultúra. No. 2.5. pp. 66-78.
Manuel, J. & Hughes, J. (2006): „It Has Always Been My Dream”: Exploring Pre-Service Teachers’ Motivations for Choosing to Teach. Teacher Development. No. 10(1). pp. 5-24.
McCray, A. D., Sindelar, P. T., Kilgore, K. K. & Neal, L. I. (2002): African-American women’s decisions to become teachers: sociocultural perspectives. International Journal of Qualitative Studies in Education (QSE). No.15(3). pp. 269-290.
Nagy M. (1998): A tanári pálya választása. Educatio. No. 3. pp. 527-542.
OECD 2005. A tanárok számítanak. A hatékony pedagógusok pályára vonzása, fejlesztése és a pályán való megtartása. Budapest, Oktatási Minisztérium [angol nyelven: OECD 2004. Teachers Matter: attracting, developing and retaining effective teachers. Paris, OECD-Education Committee]. http://www.oecd.org/document/52/0,2340,en_2649_34859095_34991988_1_1_1_
1,00.html#MS, ill. http://www.oecd.org/dataoecd/39/21/34991138.pdf
OECD 2009. Creating effective teaching and learning environments. First results from TALIS, 2009. OECD, Paris.
O’Sullivan, M. MacPhail, A., Tannehill, D. (2009): A career in teaching: decisions of the heart rather than the head. Irish Educational Studies No. 28(2). pp. 177-191.
Ozcan, M. (1996): Improving teacher performance: towards a theory of teacher motivation.
Paksi B., Felvinczi K., Schmidt A., Magi A., Eisinger A., Farkas J., Gregus J., Kiss-Vörös E., Saffer Zs., és Vörös A. (2004): Szakirodalmi áttekintés (systematic review) – a TÁMOP-3.1.5./12-2012-0001 Pedagógusképzés támogatása c. kiemelt projekt keretében; A pedagógusok és pedagógusjelöltek pályamotivációinak vizsgálata és a pedagóguspálya megítélése az életpályamodell elemeivel összefüggésben c. kutatáshoz. Kézirat
Papanastasiou, C. & Papanastasiou, E. (1997): Factors that Influence Students To Become Teachers. Educational Research and Evaluation (An International Journal on Theory and Practice). No. 3(4). pp. 305-316.
Parkes, K. A., & Jones, B. D. 2012. Motivational Constructs Influencing Undergraduate Students’ Choices to Become Classroom Music Teachers or Music Performers. Journal of Research in Music Education No. 60(1). pp. 101-123.
Perrachione, B. A., Petersen, G. J. & Rosser, V. J. (2008): Why Do They Stay? Elementary Teachers’ Perceptions of Job Satisfaction and Retention. Professional Educator. No. 32(2). pp. 25-41.
Phelps, C. M. (2010): Factors that pre-service elementary teachers perceive as affecting their motivational profiles in mathematics. Educational Studies in Mathematics. No. 75(3). pp. 293-309.
Prather-Jones, B. (2011): Some People Aren’t Cut Out for It: The Role of Personality Factors in the Careers of Teachers of Students with EBD. Remedial and Special Education. 32. pp. 179-191.
Richardson, P.W. & Watt, H.M.G. (2006): Who chooses teaching and why? Profiling characteristics and motivations across three Australian universities. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. No. 34(1). pp. 27-56.
Ronspies, S. (2011): Who Wants to Be a Physical Education Teacher? A Case Study of a Non-Traditional Undergraduate Student in a Physical Education Teacher Education Program. Qualitative Report. No. 16(6). pp. 1669-1687.
Saban, A. (2003): A Turkish Profile of Prospective Elementary School Teachers and Their Views of Teaching. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies. No. 19(8). pp. 829-846.
Scott, C. S., Cox, S. & Dinham, S. (1999): The occupational motivation, satisfaction and health of English school teachers. Educational Psychology. No. 19(3). pp. 287-308.
Schutz, P. A., Crowder, K. C. & White, V. E. (2001): The Development of a Goal To Become a Teacher. Journal of Educational Psychology. No. 93(2). pp. 299-308.
Suryani, A., Watt, H. M. G. & Richardson, P. W. (2013): Teaching as a career: perspectives of indonesian future teachers. Paper presented at the AARE Annual Conference, Adelaide 2013 http://www.aare.edu.au/data/publications/2013/Suryani13.pdf
Varga J. (2007): Kiből lesz ma tanár? A tanári pálya választásának empirikus elemzése. Közgazdasági Szemle, vol. LIV., No. július–augusztus. pp. 609-627.
Varga J. (2001): A kereseti várakozások hatása az érettségizők továbbtanulási döntésére. Közgazdasági Szemle.vol. XLVIII. évf 7–8. szám. pp. 615–640.
Varga J. (2005): A pedagógus szakokra jelentkezők és a pedagóguspályán elhelyezkedő pályakezdők jellemzői. In: Szerk:Hermann Zoltán (Szerk): Hatékonysági problémák a közoktatásban. Országos Közoktatási Intézet. Budapest, 2005. .
Varga J. (2010): A pedagógusok munka- és munkaidő terhelése életkori kohorszok mentén. Kézirat. Tárki-Tudok Zrt., Budapest.
Watt, H. M. G, Richardson, P. W., Klusmann, U., Kunter, M., Beyer B., Trautwein, U. & Baumert, J. (2012): Motivations for choosing teaching as a career: An international comparison using the FIT-Choice scale. Teaching and Teacher Education. No. 28(6). pp. 791-805.
Watt, H. M. G. & Richardson, P.W. (2007): Motivational factors influencing teaching as a career choice: Development and validation of the FIT-Choice Scale. Journal of Experimental Education. No. 75(3). pp.167-202.
Watt, H.M.G. & Richardson, P. W. (2012): An introduction to teaching motivations in different countries: comparisons using the FIT-Choice Scale. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. No. 40(3). pp. 185-197.
Weiss, S., & Kiel, E. (2013): Who chooses primary teaching and why? Issues in Educational Research. No. 23(3). pp. 415-433.