A gyógypedagógiai iskoláztatás jellemző útja az elmúlt kétszáz évben az elkülönített iskolarendszer volt. Bár napjainkban még mindig ez a rendszer dominál, a 20. század második felétől – az esélyegyenlőség, a normalizáció gondolatának megjelenésével – mind több helyen bukkantak fel a fogyatékos gyermekek integrált oktatására irányuló törekvések, melyeket aztán a törvény is megerősített. Ezeket a kezdeményezéseket képviseli és támogatja a gyógypedagógiai szakma és az érintett szülők, a végrehajtásnak azonban nem ők a letéteményesei: a törvény a többségi iskolák autonóm törekvéseire, alapító okiratuk módosítására és önálló pedagógiai programjuk megváltoztatására alapozza az integrált oktatás meghonosítását. Most tehát a fogyatékos gyermekek integrált oktatásának ügye sokkal inkább a pedagógia, mint a gyógypedagógia kezében van; a többségi pedagógiának, a többségi iskolának kell először befogadnia az integrációs szemléletet, majd az integráltan nevelt diákokat. Csányi Yvonne-nal, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar tanszékvezető főiskolai tanárával a magyar közoktatás és az integráció viszonyáról, a befogadó pedagógiák hazai szerepéről és a nemzetközi tapasztalatokról beszélgettünk.